Robak WannaCry – włącz myślenie!

Zainfekowane komputery chińskiej drogówki. Żródło: niebezpiecznik.pl"
Zainfekowane komputery chińskiej drogówki. Żródło: „niebezpiecznik.pl”

Ostatnio rozpowszechniany robak „WannaCry” to typ wirusa, który infekuje komputery, a następnie łącząc się ze źródłem kodu szyfrującego ściąga szyfrujące oprogramowanie uniemożliwiajace potem użytkownikowi dostęp do danych na dysku. Efektem jest często brak dostępu do systemu operacyjnego Windows lub zaszyfrowanie wszystkich danych przechowywanych na komputerze oraz tych na wspólnych zasobach sieciowych. Autorzy ataku żądają okupu w ustalonej kwocie, np. w walucie bitcoin za odszyfrowanie np. zdjęć bądź plików pdf, xls, doc. Bez uiszczenia płatności i uzyskania deszyfratora nie ma możliwości ponownego dostępu do operacji systemowych na zakodowanych plikach.

Czytaj więcej w „Niebezpieczniku”: Zamknięte szpitale i zakłady pracy. Uderzenie robaka WANNACRY i olbrzymie straty na całym świecie

Przeczytaj cały artykuł.

„Wanna Cry Ransomware” – nasze rekomendacje i wytyczne:

  1. Zwracaj uwagę na adres nadawcy. Jeśli go NIE ZNASZ bądź jest on nowy i niespodziewany to zaalarmuj swój dział IT.
  2. Uważaj, aby w e-mailach NIE KLIKAĆ w nieznane Ci i podejrzane, potencjalnie szkodliwe linki.
  3. NIE ODWIEDZAJ niebezpiecznych lub niewiarygodnych witryn www.
  4. NIE KLIKAJ w link, na któremu nie ufasz czy to w mail’u czy też na stronie internetowej (nie wiadomo co ten link wykonuje)
  5. Bądź ostrzony w używaniu linków szczególnie na Facebook lub w aplikacjach komunikacyjnych, takie jak WhatsUp (i innych).
  6. Jeśli otrzymasz wiadomość od przyjaciela, kooperanta, partnera w biznesie, klienta – z linkiem, zapytaj go wcześniej co to za skrót?
  7. BĄDŹ OSTROŻNY(A) szczególnie przed otwarciem łącza w celu potwierdzenia czegokolwiek. Zastanów się czy faktycznie takie potwierdzenie ma sens i nie jest próbą ataku?
  8. BĄDŹ PEWN(A), że posiadasz kopie zapasowe swoich plików na zewnętrznych, poza komputerem i siecią biurową nośnikach danych. Kopie wykonuj regularnie i okresowo.
  9. BĄDŹ ŚWIADOMY(A) tego, że nieuczciwe wiadomości e-mail istnieją i z pewnością kiedyś trafią również do Ciebie. Wiadomości te często będą podszywać się pod adresy Twoich znajomych, klientów itp.
  10. Częstymi próbami wyłudzeń zaufania mogą być popularne szyldy firm lub usług, takie jak „PayePal” zamiast „PayPal” lub popularne „DHI” zamiast „DHL” itp.
  11. Nazwy usług Twoich, zaufanych korespondentów powinny być bez przecinków lub nadmiernych znaków.
  12. Używaj zawsze aktualnego antywirusa i zawsze pytaj swój dział IT o najnowsze formy zabezpieczeń.
  13. Skorzystaj z usługi Windows Update w celu zaktualizowania systemu Windows, aby wyeliminować aktualną lukę w bezpieczeństwie systemu.

Oprócz podnoszenia świadomości użytkowników systemów IT, Henwar zaleca swoim Klientom rozwiązania tupu UTM. Zachęcamy do kontaktu z działem handlowym:
Piotr Misiurski <Piotr.Misiurski@henwar.pl>
Marcin Turant <Marcin.Turant@henwar.pl>
Arkadiusz Dębowski <Arkadiusz.Debowski@henwar.pl>

henwar.pl, tel. 22 828 28 18